Ajankohtaista

Ajankohtaista

Tilipalvelun uutiskirjeestä: kirjanpidon hinta, mihin voin vaikuttaa?

ti syysk. 26 13:45:00 2023

Mistä kirjanpidon hinta koostuu?

Kirjanpidon hinta muodostuu tilitoimistosta riippumatta yleensä perusmaksusta, tositteiden ja vientien eli kirjausten määrästä, ohjelmistomaksuista sekä erinäisistä vuosikuluista (esim. veroilmoitus). Perusmaksu voi olla eriteltynä kirjanpitolaskussa, sisältyä mahdolliseen tuntihintaan, tai se voi näkyä esimerkiksi kalliimpina vientien ja tositteiden kustannuksina. Joillakin tilitoimistoilla kiinteähintainen kuukausittain maksettava perusmaksu sisältää tietyn määrän vientejä ja/tai tositteita. Tämä tuo ennakoitavuutta kirjanpitolaskuun mutta voi tulla pidemmällä aikavälillä kalliimmaksi, jos vientien/tositteiden määrä vaihtelee eikä toimintaakaan välttämättä ole kuukausittain. Toiset tilitoimistot, kuten esimerkiksi Fennovet Tilipalvelu, laskuttavat kirjanpidosta toteutuneen mukaan: maksat perusmaksun vain kuukausilta, joilta kirjanpitoa tehdään, ja viennit ja/tai tositteet laskutetaan toteutuneen mukaisesti. Tällöin laskun loppusumma voi vaihdella, mutta et maksa ylimääräisestä. Erityisesti yrittäjät, joilla toiminnan laajuus vaihtelee, hyötyvät tästä laskutustavasta.

Kirjanpidon perusmaksu sisältää tilitoimistosta riippuen hieman eri asioita. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että mitä korkeampi perusmaksu, sitä korkeampi ohjelmistomaksu tilitoimistolla on ja/tai sitä enemmän palveluita se sisältää. Fennovet Tilipalvelun perusmaksu sisältää yrityksen talouden kannalta välttämättömät asiat: kirjanpidon raportit eli esimerkiksi tuloslaskelman ja arvonlisäveroraportin, arvonlisäveroilmoituksen laatimisen sekä tavanomaisen neuvonnan kirjanpidollisissa asioissa sähköpostitse ja puhelimitse. Korkeampi kuukausimaksu voi sisältää näiden lisäksi esimerkiksi kuukausittaisia tapaamisia oman kirjanpitäjän kanssa ja ennakkoverojen riittävyyden säännöllistä tarkkailua. Fennovet Tilipalvelulla nämä ovat edullisia mutta lisämaksullisia palveluja, joita voit halutessasi valita kirjanpitosi kylkeen. Jos tarvetta säännöllisiin tapaamisiin kirjanpitäjän kanssa ei ole tai kaipaat ennakkoverojen tarkistusta vain muutaman kerran vuodessa, niistä voi olla turha maksaa kuukausittain. Voit siis vaikuttaa ensimmäisen kerran kirjanpitosi hintaan omiin tarpeisiisi parhaiten sopivan tilitoimiston valinnalla.

Mihin kirjanpidon hinnassa voi vaikuttaa?

Tarkkaile kulutositteidesi* määrää ja vaihda tarvittaessa aineiston toimitustapaa

Fennovet Tilipalvelulle tapoja toimittaa kirjanpitoaineisto on pääasiassa kolme: posti, sähköposti ja eTasku. Lisäksi valittavana on EmCe 365, joka on oma palvelukokonaisuutensa (tästä lisää alempana).

Postilla ja sähköpostilla lähetettyjen kulutositteiden kirjaus laskutetaan kappalemäärän mukaan. eTaskun tositteet laskutetaan puolestaan niistä syntyneiden vientien** mukaan. Jos kulutositteita on kuukaudessa hyvin vähän (kolme tai vähemmän) tai joka kuukausi ei ole toimintaa, postitse tai sähköpostitse lähetetyt tositteet voivat tulla halvemmiksi. Jos taas kulutositteita on kuukaudessa yli kolme ja toimintaa on kuukausittain, kannattaa harkita eTaskuun siirtymistä. eTaskun kuukausimaksu maksaa suunnilleen saman verran kuin kolmen tositteen kirjaus sähköpostitse tai postitse. Yhden tositteen kirjaus eTaskussa maksaa parhaimmillaan noin kaksi euroa vähemmän kuin sähköpostitse tai postitse lähetetyn tositteen. Kirjanpidon kannalta ei ole väliä, valitsetko eTasku Basic vai Pro -version. Basic-versiossa lähetät tiliotteen ja muut raportit sähköpostitse, kun taas Pro-versiossa voit lisätä ne suoraan eTaskuun.

* Kulutosite = ostolasku tai kuitti jostakin tavarasta tai palvelusta, jonka olet ostanut.

** Vienti = kirjaus kirjanpidon tilille. Esimerkiksi koiran kaulurista syntyy yksi vienti tilille "hoitotarvikkeet", yksi tilille "ostojen arvonlisävero" ja yksi tilille "pankkitili". Voit arvioida kulutositteesta syntyvien vientien määrää laskemalla eri ostokategorioiden määrän ja lisäämällä siihen kaksi.

Investoi hyvään myyntiohjelmaan

Fennovet Tilipalvelulla kirjaamme myyntilaskut joko myyntiraportin, yksittäisten myyntilaskujen tai näiden yhdistelmän perusteella. Myyntilaskujen kirjaaminen laskutetaan vientien määrän mukaan riippumatta siitä, onko käytössäsi eTasku vai jokin muu aineiston toimitustapa. Jos kaikki myynnit näkyvät raportilla, kirjaamme myynnit kootusti suoraan raportista. Jos taas laskut on lähetetty meille erikseen ilman niistä koottua myyntiraporttia, kirjaamme myynnit jokaisesta laskusta erikseen, jolloin vientejä kertyy enemmän. Kannattaakin siis investoida omiin tarpeisiin sopivaan myynti-/potilasohjelmaan, jos myyntilaskuja kertyy kuukaudessa paljon.

Harkitse taloushallintosi kokonaisvaltaista sähköistämistä - EmCe 365

Joskus säästö kirjanpidon hinnassa näkyy muualla kuin laskulla. Kun tilitapahtumia on paljon, yrittäjän työajasta voi kulua helposti suurempikin siivu pankkitilin tiliotteen läpikäymiseen, kuittien keräämiseen ja suoritettujen maksujen seuraamiseen varsinaisen ydintyön sijaan. Tätä työtä helpottamaan Fennovet Tilipalvelulla on valittavana EmCe 365 -palvelukokonaisuus, joka on mahdollista räätälöidä jokaiselle asiakkaalle omien tarpeiden mukaiseksi. EmCe 365:n palveluihin kuuluu muun muassa tiliotteiden vastaanotto suoraan kirjanpito-ohjelmaan, verkkolaskujen vastaanotto sekä myyntilaskutus. Jos siis haluat säästää omaa aikaasi ja ulkoistaa byrokratiaa tilitoimistollesi, harkitse EmCe 365:n käyttöönottoa. Lisätietoa palveluista ja ajantasaisen hinnaston saat omalta kirjanpitäjältäsi.

Toimita aineisto kirjanpitoon ajoissa ja hyvin merkittynä

Jokainen tilitoimisto laskuttaa ylimääräisestä työstä, joka aiheutuu ylipitkiksi venyvistä työpäivistä ja ylimääräisestä selvittelytyöstä. Voit siis helposti välttää lisä- ja viivästysmaksut toimittamalla kirjanpitoaineiston ajoissa, kokonaisena ja hyvin merkittynä. Lisähyötynä saat tilinpäätöksesi ja veroilmoituksesi todennäköisesti halvempaan hintaan, kun aikaa ei kulu tilikauden aineiston täydentämiseen ja korjaamiseen.

Fennovet Tilipalvelulla toivomme kirjanpitoaineistoa kirjanpitäjillemme mahdollisimman pian kuukauden vaihtumisen jälkeen, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen arvonlisäveron eräpäivää. Näin kaikki asiakkaamme ehtivät saada tarvitsemansa tiedot ajoissa, vaikka aineistoissa olisi puutteita. Tarkista kuitenkin jo ennen lähettämistä, että aineistosta ei puutu mitään, ja tarvittaessa ilmoita kirjanpitäjälle etukäteen, jos jotakin on hukkunut. Näin kirjanpitäjäsi ei tarvitse pohtia, onko puuttuva tosite jo kirjattu vai onko se jäänyt lähettämättä.

Kootut vinkit lisämaksujen välttämiseen eri toimitustavoille

  • eTasku: tarkista, että jokaisen kulutositteen tiedoissa lukee vähintään ostopaikka ja summa
  • sähköposti: nimeä jokainen liite selkeästi niin, että tiedostonimessä on ainakin ostopaikka
  • paperiposti: järjestä kuitit samaan järjestykseen pankkitiliotteen kanssa

Muista myös kertoa, miten ostos liittyy elinkeinotoimintaan, jos se ei ilmiselvästi selviä tositteesta. Ole erityisen tarkkana neuvottelu-, edustus- ja työvaatekulujen kanssa: niistä verottajakin on usein hyvin kiinnostunut.


Jos pidit tällaisesta sisällöstä etkä ole vielä uutiskirjeemme tilaaja, voit tilata Fennovet Tilipalvelun uutiskirjeen täältä>>>. Valitse kiinnostuksen kohteeksesi "tilipalvelu ja talousasiat".

< Takaisin arkistoon
Uutiskirje